Followers

8/10/2010

RAMADHAN DATANG LAGI ~


sedar xsedar esok da puasa...alhamdulillah,kite masih lagi d beri kesempatan utk menikmati bulan yg penuh keberkatan ini...InsyaAllah..seringkali kite dgr ucapan bulan Ramadhan itu bulan ibadah..kenapa disebut bulan ibadah??? sebabnye,da jelas yg manusia berlumba-lumba untuk menambah amalan mereka dlm bulan ini...dengan solat tarawih,tadarus al-quran,bersedekah,berzakat dll..

selain itu, bulan ramadhan juga dikatakan bulan berganda kerana setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.bile kite membuat kesilapan, seringkali kita menyalahkan syaitan atas iblis..tp kenapa kite sering melakukan kesilapan yg sama dlm bulan ramadhan???

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap umat Islam.

Nabi Muhammad saw pernah bersabda:

"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"


SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA KEPADA SEMUA RAKAN2 BLOGGER..semoga kita akn mendapat lebih keberkatan pada Ramadhan kali ini...





btw, teringat perbualan ngn bonda tersayang smlm...



ma : wapa (ayh) pesan xpyh la balik bulan puasa ni...

aku : kenapa ma??blom puasa g da xbg org balik..=(


ma : wapa kate kesian korang nt..da la jauh,penat nt...


aku : alaaa...xbestnye..


ma : balik time cuti nk raya..kate cuti raya 2 minggu...


aku : mm..yela2..camtu org amek cuti advance lagi seminggu la..(dlm at,ponteng klas lagi)


ma : jgn lupe niat,bgn sahur,pegi terawih..jaga kesihatan..


aku : baik ma...org syg ma..selamat berpuasa...
dan jgn lupe kejut org sahur ye




No comments: